HBL HBL

Het Baarnsch Lyceum staat bekend als dé internationaal georiënteerde school in de omgeving. De school heeft een lange traditie van internationalisering, biedt al sinds 1989 uitwisselingen aan, heeft maar liefst elf buitenlandse partnerscholen, organiseert veel reizen, biedt talenonderwijs op extra hoog niveau en heeft veel aandacht voor Europese en internationale thema’s in de lessen.

De school heeft het predikaat European Ambassador School en behoort daarmee tot de groep Europese scholen die internationalisering hoog in het vaandel heeft staan en daarop ook wordt getoetst. De scholen werken samen en streven hetzelfde doel na: de horizon van de leerlingen verbreden en de drempels verlagen, zodat zij later kunnen studeren, wonen en werken in een ander land of goed kunnen functioneren in eigen land binnen een internationale context. Internationalisering is gebaseerd op drie zuilen:

1. de talenzuil
  2. de zuil van internationale ervaringen
  3. de zuil van Europese en internationale oriëntatie

1. De talenzuil
De school biedt getalenteerde leerlingen de mogelijkheid zich verder te bekwamen in moderne Europese talen door het behalen van internationaal erkende taal-certificaten op diverse ERK (Europees referentiekader) niveaus:

• Cambridge voor Engels
  • Delf voor Frans
  • Goethe voor Duits
  • Dele voor Spaans

Daarnaast kunnen leerlingen vanaf klas 3 het examenvak Spaans kiezen.

2. De zuil van internationale ervaringen
De school biedt een breed aanbod om internationale ervaringen op te doen, zoals diverse uitwisselingen voor leerlingen die het speerpunt Internationalisering hebben gekozen, leerlingen in de bovenbouw gaan op werkweek, de Europaweek, European Art Festival, Europahaus in Duitsland, Model United Nations en nog veel meer. Klik hier voor om omschrijving van de activiteiten.

3. De zuil van Europese en internationale oriëntatie
Niet alleen wisselen we leerlingen uit met onze partnerscholen en maken we inhoudelijke buitenlandse reizen, ook brengen we door onderwijs-, sport- en culturele projecten een internationale (Europese) dimensie in ons onderwijs. Meer en meer wordt de internationale oriëntatie in het curriculum opgenomen. Bijbehorende activiteiten zijn bijvoorbeeld de Europamarkt, Taaldorpen Frans en Duits, Junior Ambassador day, International Stars Programme en Buitenlandbeurs. Klik hier voor om omschrijving van de activiteiten.

Activiteiten
Er worden vele activiteiten georganiseerd voor alle leerjaren. Een selectie van deze activiteiten is te vinden op deze pagina.

Erasmus +
Een aantal van genoemde activiteiten en uitwisselingen worden gesubsidieerd vanuit Erasmus+. Dit doen wij in samenwerking met onze Europese partnerscholen. Op dit moment nemen wij deel aan twee langdurige projecten.

UNESCO-projecten
Het Baarnsch Lyceum is een UNESCO-school. Dit houdt in dat de school zich verbreed met de volgende thema’s binnen haar vakken en projecten; Vrede en mensenrechten, intercultureel leren, wereldburgerschap en duurzaamheid. Met het thema duurzaamheid kunnen leerlingen meedoen met het project Geo-Circle. Leerlingen gaan op uitwisseling naar een school in Duitsland, Tsjechië of Polen. Met de uitwisseling gaan de leerlingen samen met de leerlingen van de andere school projecten volgen en zelf onderzoek doen. Dit allemaal in het thema van duurzaamheidsvraagstukken die spelen in ieders regio en land. Daarnaast kunnen leerlingen meedoen aan MUNESCO. Dit is inhoudelijk ongeveer hetzelfde als MUN. Ieder jaar organiseert een UNESCO-school de driedaagse MUNESCO in Nederland of België. De vraagstukken die dan behandeld worden zijn typische UNESCO-onderwerpen, zoals duurzaamheid, onderwijs, cultureel erfgoed en mensenrechten.

Meer informatie?

Bekijk onze schoolgids of andere documenten op de pagina downloads. Of neem contact op met coördinator internationalisering, mevrouw Naber via het telefoonnummer van school of stuur een e-mail naar nar@hetbaarnschlyceum.nl.