Menu

Gymnasium

Het Baarnsch Lyceum vaart nieuwe koers met gymnasium 1 in nieuw gebouw

Het Baarnsch Lyceum heeft een nieuw gymnasiumconcept ontwikkeld dat van start gaat in september. Het concept is ontwikkeld voor leerlingen die minder behoefte hebben aan instructie en meer tijd willen steken in verdieping. Daarnaast komt er voor deze leerlingen een nieuwe ruimte in een aanbouw die speciaal is ingericht om aan te sluiten bij het onderwijsconcept.

Robbert Bessems is de verantwoordelijke schoolleider voor de ontwikkeling van het concept. Samen met de werkgroep heeft hij het idee uitgewerkt dat al een aantal jaren op de plank lag. ,,Al een paar jaar zijn we het erover eens dat er op het gymnasium een type leerling zit voor wie een week met 32 reguliere lesuren niet past. Als je aan twintig gymnasiasten vraagt of ze zich regelmatig vervelen op school, dan gaan er twintig vingers omhoog. Ze werken graag in hun eigen tempo en kunnen onder begeleiding heel goed de verantwoordelijkheid dragen om zelf keuzes te maken. Daar is dit concept op ingericht.”

Traditiegetrouw hecht de school eraan de basis goed op orde te hebben. De eerste vijf lesuren van de dag krijgen de gymnasiasten het basisprogramma van de vakken die altijd in klas 1 worden doorlopen, zoals Nederlands, wiskunde, gym en Latijn. Daarna is er in de middag veel tijd voor verrijking, verbreding en verdieping. De leerlingen hebben de vrijheid om verstandige en verantwoordelijke keuzes te maken. Zo kunnen ze er bijvoorbeeld voor kiezen om de uitleg van het vak niet te volgen en is er ruimte om eigen projecten te starten die passen bij de vakken. Docenten begeleiden leerlingen in deze projecten. ,,Voor biologie kan een leerling bijvoorbeeld onderzoek doen naar de eikenprocessierups omdat ze dat zelf interessant vindt op dat moment. Op deze manier kunnen ze zelfstandig aan de slag en hun eigen interesses ontdekken”, vertelt Robbert Bessems. De groep bestaat uit 46 leerlingen, die soms gemeenschappelijk en vaak in deelgroepen les krijgen of aan het werk zijn.

Een stukje verantwoordelijkheid nemen voor je eigen leerproces, zelfstandig werken en onderzoeken is belangrijk bij deze nieuwe vorm van onderwijs. ,,Maar, iedere leerling heeft zijn eigen aanpak nodig”, benadrukt Bessems. ,,We houden de leerlingen heel goed in beeld. Er is veel aandacht voor de groep doordat de docenten veel aanwezig zijn en er zijn twee mentoren die de leerlingen intensief begeleiden.”

In september start gymnasium 1 met deze vorm van onderwijs. ,,Ik heb het volste vertrouwen dat onze docenten er met de leerlingen er een succes van gaan maken. Natuurlijk is het ook spannend om te ontdekken of die dingen je hebt bedacht ook goed werken in de praktijk”, zegt Bessems. ,,Gedurende het jaar hebben we de mogelijkheid om het onderwijs ook nog bij te stellen. Dit doen we samen met de ouders, de leerlingen en de lesgevende docenten. We gaan regelmatig bijeenkomsten organiseren om feedback op te halen. Het belangrijkste voor ons is dat de leerlingen gemotiveerd zijn en enthousiast blijven.”

Het Baarnsch Lyceum is aan het groeien. Volgend jaar heeft de school 1060 leerlingen. Het reguliere gebouw wordt te klein en daarom wordt er een aanbouw geplaatst, die speciaal wordt ingericht om goed aan te sluiten bij het nieuwe onderwijsconcept. Het is de bedoeling dat de aanbouw naast de hoofdingang komt te staan en zal bestaan uit een groot leslokaal waar 48 leerlingen in passen, een regulier leslokaal en een ruimte voor ontmoeting. De aanvraag voor de aanbouw ligt nog bij de gemeente. Bessems: ,,Het zou ideaal zijn als de nieuwbouw er op 31 augustus staat, maar als dat niet lukt kunnen we het ook oplossen door het onderwijs eerst in het reguliere gebouw te starten.”

 ,,Mijn droom is dat de leerlingen de gehele onderbouw deze vorm van onderwijs kunnen krijgen en het zou fantastisch zijn als we in het schooljaar 2021-2022 nog zo’n klas kunnen starten. Misschien gaan we in toekomst dit ook toepassen bij de andere schooltype. Maar, één ding tegelijk: we gaan eerst kijken hoe dit bevalt”, vertelt Bessems. ,,Wij geloven erin.”

Schermafbeelding 2020-06-22 om 13.25.57.png

Afbeelding: Artist Impression door Eromesmarko: Op basis van de visie van dit onderwijsconcept is samen met de leverancier van het schoolmeubilair een inrichting van het nieuwbouw ontwikkeld. Zo zou het er dus uit kunnen komen te zien. Dat heeft geresulteerd in 3 multifunctionele ruimtes waar docenten en leerlingen op verschillende plekken op verschillende manier met hun schoolwerk bezig kunnen zijn.

-artikel is in samenwerking met De Baarnsche Courant- 

Sluiten Inloggen